آیا تا به حال فکر کرده اید که تفاوت روانشناسی و روانپزشکی چیست و در چه مواقعی باید به روانشناس و در چه مواقعی به روانپزشک مراجعه کرد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در چیست و تا چه حد است. ممکن است زمانی که به درمان نیاز دارید و تفاوت روانشناسی و روانپزشکی را نیز نمی دانید، از انتخاب شخص درست برای درمان ناتوان بمایند. تفاوت روانشناسی و روانپزشکی فقط معطوف به نکاتی کوچک نیست و باید بدانید که این دو شغل موازی یکدیگر هستند و حضور یکی از آنها جامعه را از داشتن دیگری، بی نیاز نمی کند.

در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت روانشناسی و روانپزشکی بپردازیم. از آنجایئکه علوم مطالعات روانشناختی و همچنین پزشکی، علوم پیچیده و گسترده هستند، هر کدام از این شاخه ها باید به درمان قسمتی از مشکلات بیماران مختلف در جامعه بپردازند. در اغلب اوقات وظایف روانشناسان و روانپزشکان با هم همپوشانی دارند ولی تفاوت‌های اساسی نیز بین مشاغل روانشناسی و روانپزشکی وجود دارد که مهم ترین آنها ماهیت درمان در این دو حرفه است.

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت

بسیاری از افراد روانپزشکان و روانشناسان را با یکدیگر اشتباه می گیرند، در صورتیکه این دو شغل ماهیت کاملا متفاوتی دارند. به طور کلی سه مورد عمده تفاوت روانشناسی و روانپزشکی عبارتند از:

  • روانپزشکان دانش آموختگان رشته پزشکی هستند، روانشناسان اینگونه نیستند.
  • روانپزشکان می توانند دارو تجویز کنند، ولی روانشناسان نمی توانند.
  • روانپزشکان تشخیص بیماری، مدیریت درمان و ارائه طیف وسیعی از روشهای درمانی برای بیماری روانی پیچیده و جدی را ارائه می دهند. روانشناسان برای کمک به بیماران برای ارائه روان درمانی و رفتار درمانی تمرکز می کنند.

روانشناسی شاخه ها و گرایش های مختلفی دارد، مثلا روانشناس کودک یا مشاوره خانواده. این تنوع در بین روانپزشکان وجود ندارد.

با اینکه تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در اصل و ریشه وجود دارد، روانپزشکان و روانشناسان هر دو می دانند که مغز چگونه کار می کند. مغز از احساسات، عواطف و افکار ما تشکیل شده است. هر دو می توانند بیماری روانی را با معالجه روانشناختی (گفتگو درمانی) درمان کنند.

با این حال، روانپزشکان قبل از انجام آموزش های ویژه در زمینه سلامت روان، در دانشکده پزشکی حضور می یابند و پزشک می شوند. از آنجا که آنها پزشک هستند، روانپزشکان پیوند بین مشکلات روحی و جسمی را بیشتر می فهمند. آن ها همچنین می توانند داروها تجویز کنند. این مسئله عمده تفاوت تفاوت روانشناسی و روانپزشکی است. 

به منظور ارائه جزئیات بیشتر، دیگر آیتم های تفاوت روانشناسی و روانپزشکی به شرح زیر است:

  • نوع آموزش آنها
  • نوع درمانهای ارائه شده توسط آنها
  • شرایط درمانی هر کدام از آنها
  • نحوه و نوع ملاقات با بیمار

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در نوع آموزش

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت

روانپزشکان، دانش آموختگان رشته پزشکی هستند که حداقل 11 سال و معمولاً بیشتر آموزش دیده اند.

آنها ابتدا یک دوره پزشکی را در دانشگاه می گذرانند و سپس حداقل 1 یا 2 سال را به عنوان پزشک عمومی در طرح های آموزشی می گذرانند و پس از آن حداقل 5 سال آموزش را در زمینه تشخیص و معالجه بیماری روانی به پایان می رسانند.

تجربه آنها به طور معمول شامل کار در بخش روانپزشکی بیمارستان با انواع مختلف بیماران از کودکان و نوجوانان دارای اختلال رفتاری تا بزرگسالان با موارد شدید بیماری روانی است.

در نقطه مقابل، روانشناسان حداقل 6 سال آموزش دانشگاهی و تجربه نظارت دارند. روانشناسان پس از پایان دوره تحصیلات تکمیلی، موظف هستند دوره کارآموزی را بگذرانند که یک تا دو سال به طول می انجامد. در دوره کارآموزی آموزش های زیر را می بینند:

  • روشهای درمانی
  • آزمایش تحلیلی
  • تکنیک های حل مسئله
  • نظریه روانشناختی
  • رفتار درمانی

آنها همچنین ممکن است دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا در روانشناسی باشند.

در صورت داشتن دکتری روانشناسی، یک روانشناس می تواند خود را "دکتر" بنامد، اما آنها دانش آموخته رشته پزشکی نیستند.

روانشناسان بالینی نیز آموزش های خاصی در زمینه تشخیص و معالجه بیماری روانی دارند.

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در نحوه درمان‌ بیمارانروانپزشکان با توجه به مشکل می توانند طیف گسترده ای از درمان ها را ارائه دهند. این شامل:

  • دارو
  • مراقبت های پزشکی عمومی، از جمله بررسی سلامت جسمی و اثرات دارو
  • درمان های روانشناختی
  • روشهای تحریک مغز مانند درمان با شوک الکتریکی (ECT)

اما روانشناسان بر ارائه معالجه روانشناختی تمرکز می کنند. روانشناسان به طور گسترده بر روی روان درمانی و معالجه رنج عاطفی و روانی در بیماران با مداخله رفتاری تمرکز می کنند. روانشناسان همچنین برای انجام آزمایشات روانشناسی واجد شرایط هستند که در ارزیابی وضعیت روانی یک فرد و تعیین موثرترین دوره درمان بسیار مهم است.

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی با توجه به شرایط بیماران

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت

روانپزشکان معمولا به درمان افرادی می‌پردازند که نیازهای پزشکی، روانشناختی و اجتماعی دارند. این افراد معمولاً افرادی با شرایط پیچیده هستند، به عنوان مثال:

  • افسردگی شدید
  • جنون جوانی
  • اختلال دو قطبی

شخصی که اقدام به خودکشی کرده یا افکار خودکشی داشته باشد، معمولاً توسط روانپزشک معالجه می شود. روانشناسان بیشتر با افرادی روبرو هستند که می توانند به طور موثر در معالجه روانشناختی به آنها کمک کنند. این موارد ممکن است شامل مشکلات رفتاری، مشکلات یادگیری، افسردگی و اضطراب باشد.

تفاوت در نحوه و نوع ملاقات با بیمار

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت

مانند سایر متخصصان پزشکی، برای ملاقات با روانپزشک هم نیاز به مراجعه به پزشک عمومی خود (پزشک خانواده) دارید. برای ملاقات با روانشناس نیازی به مراجعه به پزشک عمومی ندارید. با این حال، یک پزشک عمومی می تواند شما را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سلامت روان به روانشناس ارجاع دهد. یکی دیگر از نکات در این زمینه هم این است که تعداد روانپزشکان در جامعه معمولا از تعداد روانشناسان کمتر است.

سخن پایانی

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت

با مطالعه این مطلب، تفاوت روانشناسی و روانپزشکی را متوجه شدید

با اینکه تفاوت روانشناسی و روانپزشکی بسیار است، اما روانپزشکان و روانشناسان غالباً ارتباط شغلی نزدیکی با هم دارند. روانپزشک ممکن است ارزیابی و تشخیص اولیه را انجام دهد، سپس شما را برای درمان روانشناختی مداوم (گفتگو درمانی) به روانشناس ارجاع دهد.

حالا که تفاوت این دو حرفه را متوجه شدید، شاید باز هم این سوال برای شما وجود داشته باشد که برای درمان مشکل خود باید به چه شخصی مراجعه کنم؟

اگر مطمئن نیستید که باید به یک روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد اینکه آیا یک روانپزشک یا روانشناس مناسب شما هستند، توصیه هایی را به شما ارائه کنند. این مورد بستگی به وضعیت منحصر به فرد و نوع درمان مورد نیاز شما دارد. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند که هم به روانشناس و هم به روانپزشک مراجعه کنند. 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت","headline" : "تفاوت روانشناسی و روانپزشکی | دو شغل متفاوت با وظایفی متفاوت", "url" : "https://jameesalamat.com/node/375","id" : "https://jameesalamat.com/node/375","image":[ "http://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "تحریریه جامعه سلامت", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>تیم محتوای و تحریریه جامعه سلامت متشکل از مشاوران،&nbsp;روانشناسان و تولید کنندگان محتواست. مطالب تولید شده توسط نویسندگان، به تایید متخصصین ما می رسند و پس از آن در سایت بارگذاری می شوند. مطالب سایت از منابع معتبر گرداوری، ترجمه و یا توسط نویسندگان متخصص ما تالیف می شوند.&nbsp;</p>" , "image" : "http://jameesalamat.com/sites/default/files/Social.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/889"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" آیا تا به حال فکر کرده اید که تفاوت روانشناسی و روانپزشکی چیست و در چه مواقعی باید به روانشناس و در چه مواقعی به روانپزشک مراجعه کرد؟" , "articleBody" : " شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در چیست و تا چه حد است. ممکن است زمانی که به درمان نیاز دارید و تفاوت روانشناسی و روانپزشکی را نیز نمی دانید، از انتخاب شخص درست برای درمان ناتوان بمایند. تفاوت روانشناسی و روانپزشکی فقط معطوف به نکاتی کوچک نیست و باید بدانید که این دو شغل موازی یکدیگر هستند و حضور یکی از آنها جامعه را از داشتن دیگری، بی نیاز نمی کند. در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت روانشناسی و روانپزشکی بپردازیم. از آنجایئکه علوم مطالعات روانشناختی و همچنین پزشکی، علوم پیچیده و گسترده هستند، هر کدام از این شاخه ها باید به درمان قسمتی از مشکلات بیماران مختلف در جامعه بپردازند. در اغلب اوقات وظایف روانشناسان و روانپزشکان با هم همپوشانی دارند ولی تفاوت‌های اساسی نیز بین مشاغل روانشناسی و روانپزشکی وجود دارد که مهم ترین آنها ماهیت درمان در این دو حرفه است. تفاوت روانشناسی و روانپزشکی بسیاری از افراد روانپزشکان و روانشناسان را با یکدیگر اشتباه می گیرند، در صورتیکه این دو شغل ماهیت کاملا متفاوتی دارند. به طور کلی سه مورد عمده تفاوت روانشناسی و روانپزشکی عبارتند از: روانپزشکان دانش آموختگان رشته پزشکی هستند، روانشناسان اینگونه نیستند. روانپزشکان می توانند دارو تجویز کنند، ولی روانشناسان نمی توانند. روانپزشکان تشخیص بیماری، مدیریت درمان و ارائه طیف وسیعی از روشهای درمانی برای بیماری روانی پیچیده و جدی را ارائه می دهند. روانشناسان برای کمک به بیماران برای ارائه روان درمانی و رفتار درمانی تمرکز می کنند. روانشناسی شاخه ها و گرایش های مختلفی دارد، مثلا روانشناس کودک یا مشاوره خانواده. این تنوع در بین روانپزشکان وجود ندارد. با اینکه تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در اصل و ریشه وجود دارد، روانپزشکان و روانشناسان هر دو می دانند که مغز چگونه کار می کند. مغز از احساسات، عواطف و افکار ما تشکیل شده است. هر دو می توانند بیماری روانی را با معالجه روانشناختی (گفتگو درمانی) درمان کنند. با این حال، روانپزشکان قبل از انجام آموزش های ویژه در زمینه سلامت روان، در دانشکده پزشکی حضور می یابند و پزشک می شوند. از آنجا که آنها پزشک هستند، روانپزشکان پیوند بین مشکلات روحی و جسمی را بیشتر می فهمند. آن ها همچنین می توانند داروها تجویز کنند. این مسئله عمده تفاوت تفاوت روانشناسی و روانپزشکی است.&nbsp; به منظور ارائه جزئیات بیشتر، دیگر آیتم های تفاوت روانشناسی و روانپزشکی به شرح زیر است: نوع آموزش آنها نوع درمانهای ارائه شده توسط آنها شرایط درمانی هر کدام از آنها نحوه و نوع ملاقات با بیمار تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در نوع آموزش روانپزشکان، دانش آموختگان رشته پزشکی هستند که حداقل 11 سال و معمولاً بیشتر آموزش دیده اند. آنها ابتدا یک دوره پزشکی را در دانشگاه می گذرانند و سپس حداقل 1 یا 2 سال را به عنوان پزشک عمومی در طرح های آموزشی می گذرانند و پس از آن حداقل 5 سال آموزش را در زمینه تشخیص و معالجه بیماری روانی به پایان می رسانند. تجربه آنها به طور معمول شامل کار در بخش روانپزشکی بیمارستان با انواع مختلف بیماران از کودکان و نوجوانان دارای اختلال رفتاری تا بزرگسالان با موارد شدید بیماری روانی است. در نقطه مقابل، روانشناسان حداقل 6 سال آموزش دانشگاهی و تجربه نظارت دارند. روانشناسان پس از پایان دوره تحصیلات تکمیلی، موظف هستند دوره کارآموزی را بگذرانند که یک تا دو سال به طول می انجامد. در دوره کارآموزی آموزش های زیر را می بینند: روشهای درمانی آزمایش تحلیلی تکنیک های حل مسئله نظریه روانشناختی رفتار درمانی آنها همچنین ممکن است دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا در روانشناسی باشند. در صورت داشتن دکتری روانشناسی، یک روانشناس می تواند خود را "دکتر" بنامد، اما آنها دانش آموخته رشته پزشکی نیستند. روانشناسان بالینی نیز آموزش های خاصی در زمینه تشخیص و معالجه بیماری روانی دارند. تفاوت روانشناسی و روانپزشکی در نحوه درمان‌ بیمارانروانپزشکان با توجه به مشکل می توانند طیف گسترده ای از درمان ها را ارائه دهند. این شامل: دارو مراقبت های پزشکی عمومی، از جمله بررسی سلامت جسمی و اثرات دارو درمان های روانشناختی روشهای تحریک مغز مانند درمان با شوک الکتریکی (ECT) اما روانشناسان بر ارائه معالجه روانشناختی تمرکز می کنند. روانشناسان به طور گسترده بر روی روان درمانی و معالجه رنج عاطفی و روانی در بیماران با مداخله رفتاری تمرکز می کنند. روانشناسان همچنین برای انجام آزمایشات روانشناسی واجد شرایط هستند که در ارزیابی وضعیت روانی یک فرد و تعیین موثرترین دوره درمان بسیار مهم است. تفاوت روانشناسی و روانپزشکی با توجه به شرایط بیماران روانپزشکان معمولا به درمان افرادی می‌پردازند که نیازهای پزشکی، روانشناختی و اجتماعی دارند. این افراد معمولاً افرادی با شرایط پیچیده هستند، به عنوان مثال: افسردگی شدید جنون جوانی اختلال دو قطبی شخصی که اقدام به خودکشی کرده یا افکار خودکشی داشته باشد، معمولاً توسط روانپزشک معالجه می شود. روانشناسان بیشتر با افرادی روبرو هستند که می توانند به طور موثر در معالجه روانشناختی به آنها کمک کنند. این موارد ممکن است شامل مشکلات رفتاری، مشکلات یادگیری، افسردگی و اضطراب باشد. تفاوت در نحوه و نوع ملاقات با بیمار مانند سایر متخصصان پزشکی، برای ملاقات با روانپزشک هم نیاز به مراجعه به پزشک عمومی خود (پزشک خانواده) دارید. برای ملاقات با روانشناس نیازی به مراجعه به پزشک عمومی ندارید. با این حال، یک پزشک عمومی می تواند شما را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سلامت روان به روانشناس ارجاع دهد. یکی دیگر از نکات در این زمینه هم این است که تعداد روانپزشکان در جامعه معمولا از تعداد روانشناسان کمتر است. سخن پایانی با مطالعه این مطلب، تفاوت روانشناسی و روانپزشکی را متوجه شدید با اینکه تفاوت روانشناسی و روانپزشکی بسیار است، اما روانپزشکان و روانشناسان غالباً ارتباط شغلی نزدیکی با هم دارند. روانپزشک ممکن است ارزیابی و تشخیص اولیه را انجام دهد، سپس شما را برای درمان روانشناختی مداوم (گفتگو درمانی) به روانشناس ارجاع دهد. حالا که تفاوت این دو حرفه را متوجه شدید، شاید باز هم این سوال برای شما وجود داشته باشد که برای درمان مشکل خود باید به چه شخصی مراجعه کنم؟ اگر مطمئن نیستید که باید به یک روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد اینکه آیا یک روانپزشک یا روانشناس مناسب شما هستند، توصیه هایی را به شما ارائه کنند. این مورد بستگی به وضعیت منحصر به فرد و نوع درمان مورد نیاز شما دارد. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند که هم به روانشناس و هم به روانپزشک مراجعه کنند.&nbsp; " ,"datePublished":"2019-10-20T20:33:28+03:30","dateModified":"2022-09-13T10:40:43+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }